„CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki” – I moduł

Treść
Uczniowie klasy IIa i IIb zakończyli realizację pierwszego modułu międzynarodowego projektu edukacyjnego „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki” wspierającego rozwój czytelnictwa wśród uczniów. Celem tego projektu jest rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej, rozwijanie aktywności czytelniczej, doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania, pogłębianie wiedzy na temat dobroczynności i integracja zespołu klasowego. Tegoroczna V edycja będzie realizowana pod kryptonimem: NA TROPACH DOBROCZYNNOŚCI!
Zainspirowani „Rozchmurzonym opowiadaniem na powitanie” podjęliśmy się wielu działań z chmurką w tle. Drugoklasiści poznali chmurkę Tosię, która przez cały rok szkolny będzie zachęcać do czytania, ale także będzie przewodnikiem dzieci na tropach dobroczynności. Klasowa chmurka zawisła w projektowym kąciku w klasie.
Do realizacji pierwszego modułu pod nazwą „Bądź dobry dla ludzi” wybraliśmy książkę znanego pisarza Grzegorza Kasdepke pt. „Detektyw Pozytywka”. Poznaliśmy głównego bohatera - detektywa Pozytywkę – szalonego optymistę, którego kochają wszystkie dzieci. Uczniowie jednym tchem przeczytali tę niesamowitą i zabawną lekturę, która rozbudziła u dzieci ciekawość, ucząc logicznego myślenia i uważnej obserwacji otaczającego świata. W tym module drugoklasiści z zaangażowaniem uzupełnili i ozdobili swoje lekturniki, w których uzupełnili metryczkę książki, narysowali portret głównego bohatera oraz wypisali jego cechy charakteru. Na koniec każdy uczeń dokonał samooceny swojej pracy i poziomu znajomości treści lektury. Drugoklasiści bardzo chętnie opowiadali o przygodach Detektywa Pozytywki i dzielili się swoimi wrażeniami po przeczytaniu lektury.
Po zakończeniu pracy z lekturnikiem dzieci wykonały na papierowych talerzykach rysunki poszczególnych wydarzeń, o których czytały i stworzyły „Lekturę na lince”, co dodatkowo ozdobiło salę lekcyjną. Kolejnym zadaniem było przygotowanie sesji fotograficznej. Uczniowie wykazali się wielką pomysłowością i kreatywnością przebierając się za wybranego bohatera lektury. Ostatnim elementem było zaprojektowanie plakatu zachęcającego innych do przeczytania lektury.
Działania klasy IIa i IIb pokazują, że omawianie lektur nie musi być nudne, a różnorodne aktywności sprawiają dzieciom dużo radości i wzbudzają w nich chęć czytania. Wszyscy uczniowie bardzo zaangażowali się w wykonanie powierzonych im zadań i odpowiedzialnie się z nich wywiązali. Dzieci bardzo zainteresowały losy bohatera – detektywa Pozytywki i już sięgają po kolejne części tej serii, aby poznać dalsze przygody i zagadki, jakie udało mu się rozwiązać.
Już wkrótce, w ramach realizacji drugiego modułu, zaczynamy kolejną przygodę z literaturą.
Alina Citak
Małgorzata Rosiek